Rätt mängd ljus

Ett längre tag har jag funderat på hur jag skall kunna damma av mitt intresse för fotografering och uppdatera det efter dagens teknik. När intresset låg på topp var det svartvitt som gällde, och mörkrum. Mörkrummet gav stora friheter att kompensera eventuella brister i exponering. Därför var det svartvita småbilldsformated mest intressant, inte nödvändigtvis för att svartvitt var snyggast, utan mest för att det var enklare. Så enkelt att det gick att göra allt själv!

Idag börjar jag med något enkelt, ljus i precis rätt mängd. Ljus är den gemensamma nämnaren i digital fotografering och fotografering med film. Ett steg på bländarringen motsvarade dubbelt så mycket eller hälften så mycket ljus som det föregående. På moderna kameror är bländarvärdet bara en siffra på en display, men bländare är fortfarande graderade i samma steg. De går från f/1 till f/32 i multiplicerande steg om √2 = 1.4. Mitt eget primära objektiv varierar i högsta ljusstyrka från f/3.5 till f/5.6 beroende på zoom. Vanligare är kanske att variera slutartid, som avgör exponering av film eller sensor. Dubbelt så hög slutartid ger dubbelt så mycket ljus. Den graderas traditionellt sett från 1 sekund till 1/1000 sekund, men inkluderar numer även halva steg, såsom 1/45 mellan 1/30 och 1/60. Ytterligare en faktor som spelar in är ljuskänsligheten för film (ISO), som oftast noteras enligt en linjär skala. Skalan används även för att gradera moderna ställbara ljussensorer i digitalkameror.

Den största skillnaden nu och förr är att mörkrumstekniken flyttat ut från avskärmade rum fyllda med tung apparatur, in i datorer i form av avancerade redigeringsprogram. Principerna är desamma, men tillgängligheten har blivit mycket större, och det ifrågasätts allt mindre var gränsen går mellan fotografering och efterarbete. Det tycker jag är helt rätt så länge den ursprungliga exponeringen är den huvudsakliga källan till variation i bilden.

Exponering

Följande bild kom in till TV-soffan genom fönstret, när fullmånen var på väg in i ett stort pilträd på andra sidan gångvägen utanför trädgården. Himlen var uppdelad tre tydliga färgband från ljust lila till klart ljusblå. Samtidigt som jag letade efter kameraväskan kom hustrun in och noterade hur fint det var ute just nu. Hon fick ta över Nicke-Nyfiken-passet med dottern, medan jag letade reda även på ett stativ och sedan kastade mig ut genom balkongen för att inte missa kvällsljuset.

Full exponering (1/30 s)
Full exponering (1/30 s)
Halv exponering (1/60 s)
Halv exponering (1/60 s)

Kamerans ljusmätning ger för bländare f/16 en slutartid på 1/30 sekunder, vilket visar sig stämma väl med hur ögat uppfattar himlen. Den första bilden efter motivet fixerats i gluggen fick bli samma som kameran skulle valt. Det kändes ändå inte rätt, så jag klämde av en bild på halv exponering 1/60 sekunder. I den upplevdes månen få rätt ljusintensitet, nästan.

Efterarbete

Ögat har större möjlighet att registrera olika nivåer av ljus än sensorn i en kamera, åtminstone vid ISO 3200, vilket är största ställbara ljuskänslighet på min egen. Men om kompositionen sitter på plats går är det lika bra att överexponera har jag fått lära mig, och istället bearbeta exponering i ”ljusrummet”. Följande två bilder är resultatet av en i efterhand korrigerad exponering med ett, respektive ett och ett halvt steg. Materialet är den första bilden, exponerad enligt kamerans inbyggda ljusmätning med en slutartid på 1/30 s.

Nedexponerad ett steg
Nedexponerad ett steg
Nedexponerad ett och ett halvt steg
Nedexponerad ett och ett halvt steg

Det senare alternativet är för mörkt för att naturligt beskriva ljusförhållandet vid fotografering, men ger mig störst känsla av snabb solnedgång. Det kan noteras att det inte blev speciellt många exponeringar medan månen rörde sig snabbt över motivet.

Vecka 1 – Fullmåne över Fyrishov

Fullmånen förflyttar sig så pass snabbt att inställningen för exponering mellan två bilder, med några sekunders uppehåll, ger en märkbar förändring av kompositionen. Den första bilden blev den bästa, som så ofta när man försöker rätta till något. Här visas den med korrigerad exponeringen i ett och ett halvt steg, även med borttagen kromatisk aberration, vilken kanske inte störde innan den upptäckes i siluetten av pilträdet.

Fullmåne över Fyrishov
Fullmåne över Fyrishov {Copyright © 2015 Martin Korinth}

Bilden är tagen med Canon EOS 500D och ett EF-S 18-200 mm zoomobjektiv, ett relativt billigt system för den som vill leka lite med ljus.

   Tid         2015-01-03 15:15
   Plats       N 59° 52.196' E 17° 37.100'
   Brännvidd   150 mm
   ISO         3200
   Bländare    f/16
   Slutartid   1/30 s

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>